فهرست عناوین محتوا

فوت و فن های عکاسی از اشیا براق

در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی از محصولات، گاها کالاهایی که باید از آنها تصویربرداری شود، براق هستند. همانطور که می‌دانید، اشیاء براق دارای بازتاب و برگشت نور هستند و به همین دلیل، عکاسی از آنها دارای پیچیدگی و اصول خاصی است. کار در جایی پیچیده تر می‌شود که می‌دانیم بازتاب در همه محصولات یکسان نیست و بسته به مواد اولیه، متفاوت است.  اگر مشتاق یادگیری عکاسی از اشیا براق هستید، در این مطلب از مجله اینترنتی استودیو ساترین، آموزش آن را از صفر تا صد برای شما قرار داده ایم.

محصولاتی که در دسته اشیاء بازتاب دهنده نور و براق قرار می‌گیرند، انواع آینه ها، کریستال ها، شیشه، فلزات، صفحه نمایشگر، آکواریوم، عینک طبی، عینک دودی، هود، یخچال، ماشین لباسشویی و غیره هستند که باید به گونه ای عکاسی شوند تا در تصویر خروجی، بازتاب نور نداشته باشیم و بتوانیم آن را حذف کنیم.

برای حذف بازتاب در عکاسی از اشیا براق به سه عامل اساسی احتیاج داریم:

  • تجهیزات خوب ( اعم از دوربین، لنز، هودی، چتر نور و غیره)
  • نور خوب ( نورهای ثابت یا پرتاب کننده)
  • فضای خوب و ایزوله ( بیشتر عکاسی صنعتی از محصول در فضای بسته انجام می‌شود)

هر کدام از این موارد، باید نقش خود را در ارائه یک خروجی خوب در عکاسی از اشیا براق به خوبی ارائه کنند تا بتوانیم یک عکس خوب از محصول مورد نظر ثبت کنیم.

در ادامه آموزش عکاسی از اشیا براق، در مورد تجهیزات، نور پردازی و ویژگی های یک محیط خوب برای عکاسی صنعتی از محصولات توضیح خواهیم داد.

تجهیزات مورد استفاده در عکاسی از اشیا براق چیست؟

عکاسی حرفه ای، نتیجه استفاده از تجهیزات خوب است. فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید برای پروژه مشتری عکاسی صنعتی انجام دهید یا میخواهید از محصولات خودتان عکسبرداری نمایید، شما باید تجهیزات مورد نیاز را برای دستیابی به خروجی خوب، تهیه کنید. حتما نیاز نیست این تجهیزات را خریداری کنید، چون هستند کسب و کارهایی که در حوزه کرایه تجهیزات تصویر برداری فعالیت می‌کنند و با قیمت مناسب و به صرفه، می‌توانید تمامی تجهیزاتی که برای عکاسی از اشیا براق در اینجا نام خواهیم برد را تهیه نمایید.

و اما طبق تجربه ما، تجهیزاتی که احتیاج دارید، عبارتند از:

  • تجهیزات نور مصنوعی؛

برای نور پردازی صحیح در عکاسی از محصول، تجهیزاتی که در برگیرنده انواع نور ثابت و نور پرتابی باشند را نیاز خواهید داشت. نورهای ثابت، همان نورهایی هستند که روی پایه یا به صورت ثابت قرار می‌گیرند و به سوژه ما نور می‌رسانند. از انواع نور ثابت در عکاسی می‌توان به ال ای دی (LED)، اس ام دی (SMD)، نور سان پک ( نور فلت) و رینگ لایت ها اشاره کرد.

نور پرتابی هم به نورهای فلش گفته می‌شود که در لحظه عکاسی با دوربین سینک می‌شوند و در یک لحظه نور را روی سوژه متمرکز می‌کنند و سپس بعد از ثبت تصویر، قطع می‌شوند. فلش دوربین و فلش های اکسترنال جزء این دسته از نورها به شمار می‌روند.

برای کار عکاسی از اشیا براق، شما باید 4 شاخه نور داشته باشید. که سه تای آن ثابت باشد و یک نور پرتابی هم در دسترس داشته باشید، چون در فضای استودیویی، عکاسی با فلش بهتر و حرفه ای تر است و همچنین حجم بیشتری از نور را روی سوژه متمرکز می‌کند.

  • تجهیزات اصلاح کننده نور؛

برای جلوگیری از بازتاب نور در عکاسی اشیا براق، باید از تجهیزاتی برای نرم کردن نور تابیده شده داشته باشیم. وجود اصلاح کننده های نور مثل، چتر، سافت باکس، اکتاباکس، فوم های زمینه سفید و سیاه و کاغذ پخش کننده نور در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند تا نور نرم تری را به محصولات براق بتابانیم.

بسته به محصولاتی که می‌خواهید از آنها عکاسی انجام دهید، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام یک از موارد را استفاده کنید ولی همه این موارد در کنار هم می‌توانند یک تجهیزات کامل برای ارائه خروجی با کیفیت و بدون بازتاب نور از اشیا براق باشند.

  • کنترل کننده بازتاب؛

برای جهت دادن به بازتاب نور در عکاسی از اشیا براق، می‌توانید از انواع کنترل کننده های بازتاب استفاده کنید که تحت عنوان رفلکتور در بازار موجود هستند. کار رفلکتورها ایجاد نور نیست، بلکه به ما برای هدایت هدفمند نور و یا بازتاب آن کمک می‌کنند.

  • خیمه نور؛

برای اینکه بتوانید یک محیط ایزوله و عاری از نور و رنگ مزاحم داشته باشید، تهیه خیمه نور می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته بستگی به ابعاد محصول دارد، چون ابعاد خیمه نورهای آماده موجود در بازار محدود هستند. مگر اینکه برای کار خود بخواهید یک خیمه نور با متریال مناسب بسازید.

  • کابل و لپ تاپ؛

برای مشاهده عمق میدان و همچنین جزئیات بیشتر سوژه در هنگام عکاسی به یک صفحه نمایشگر بزرگ تر احتیاج دارید. به منظور این هدف، می‌توانید به راحتی یک کابل تهیه کنید و دوربین خود را به لپ تاپ متصل نمایید تا به صورت کامل تمامی جزئیات را زیر نظر داشته باشید. اینکه فوکوس دقیقا روی کدام بخش های محصول است، بازتاب نور چگونه است و چگونه باید موقعیت دوربین را تغییر دهیم،

همچنین این امکان وجود دارد که بدون زدن دکمه شاتر و تنها از طریق لپ تاپ، عملیات ثبت تصاویر را انجام دهید، اینگونه از لرزش مقطعی در هنگام فشردن شاتر هم جلوگیری می‌شود و عکس تمیز تری خواهیم داشت.

  • لنز مناسب؛

برای عکاسی از محصولات براق، یک لنز مناسب احتیاج دارید. از نظر ما، لنزی که برای این کار استفاده می‌شود نه باید زیاد واید باشد و نه زیاد تله باشد، چون نمیخواهیم عمق میدان را از دست بدهیم یا اینکه زیادی محیط داخل کادر باشد. توصیه ما استفاده از لنز 18-135 است.

  • باتری، رم و سه پایه مناسب؛

در همه آموزش ها تاکید و تکرار می‌کنیم که حتما از سه پایه برای عکاسی صنعتی استفاده نمایید. استفاده از سه پایه مناسب، تاثیر بسزایی در ارائه یک عکس تر و تمیز خواهد داشت. سه پایه مناسب سه پایه ای قرص و محکم است که پایه آن به هیچ عنوان نباید لق بزند.

همچنین همیشه برای دوربین خود باتری و رم اضافه را به همراه داشته باشید.

اما وسایل دیگری هم که برای کار حرفه ای تر نیاز دارید، عبارتند از:

  • بکگراند متناسب با خروجی مورد نظر؛
  • اسپری مات کننده؛
  • دستکش برای جلوگیری از افتادن اثر انگشت روی اشیا براق؛
  • فلکسی؛
  • میز نور؛

اینها تمام تجهیزات حرفه ای بود که برای عکاسی صنعتی از محصولات براق احتیاج دارید. حالا در ادامه، به این خواهیم پرداخت که چگونه فضای مناسب را برای عکاسی از اشیا براق مهیا کنیم.

ویژگی های یک محیط خوب برای عکاسی از اشیا براق؛

در عکاسی از اشیا براق، یکی از سه رکن اساسی که در کیفیت خروجی تاثیرگذار خواهد بود، طراحی محیط مناسب است. پس باید به اندازه کافی برای طراحی این محیط وقت بگذارید. اما در ساخت فضا برای عکاسی اشیا براق، چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟ و این محیط باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • فضای عکاسی باید محدود باشد؛

غالبا عکس های صنعتی در محیط های بسته انجام می‌شود. فضایی که در آن عکاسی می‌کنید باید توسط متریال مناسب، از مابقی محیط جدا شود تا فضای محدودتری داشته باشیم.

  • محیط باید ایزوله باشد؛

وجود نور و رنگ اضافی در محیط، سبب تاثیر در رنگ محصول در تصویربرداری خواهد شد، به همین منظور باید از ورود رنگ و نور مزاحم جلوگیری کنیم. وجود هر شیء رنگی، می‌تواند بازتاب آن رنگ را در محیط ایجاد کند، پس سعی کنید به غیر از سوژه، هیچ چیز داخل محیط نباشد.

  • فضای عکاسی باید تمیز باشد؛

محیط عکاسی را باید از گرد و غبار و وسایل اضافه تمیز و مرتب نمایید تا مبادا ذرات گرد و غبار در هنگام عکاسی روی سوژه بنشینند.

  • دارای بکگراند سفید باشد؛

بهترین بکگراند برای عکاسی از محصولات، بکگراند با رنگ سفید است. برای ساخت بک مناسب برای عکاسی از اشیا براق، سعی کنید از پارچه استفاده نکنید. چین و چروک روی پارچه، می‌تواند ادیت روی عکس را سخت تر کند. سعی کنید از یک متریال شق و رق برای بکگراند استفاده کنید که فوم بردها می‌توانند گزینه مناسبی برای این منظور باشند.

اصول نورپردازی در عکاسی از اشیا براق؛

نور نقش مهمی در عکاسی دارد. اگر می‌خواهید تاثیر نور را در خروجی یک کار ببینید، توصیه می‌کنیم که یکبار با نور کم و یکبار با نور مناسب عکاسی کنید. اهمیت نور در نزد همه عکاسان مشخص است و در این مورد ویلیام لونزبری، عکاس هلندی می‌گوید:

“نور مهمترین جزء یک عکس است”

با ذکر این نکته، حالا به سراغ تکنیک های نورپردازی برای عکاسی محصولات براق خواهیم رفت.

  • با نور پردازی باید بازتاب را از بین ببریم!

برای اینکه بازتاب روی محصولات براق را از بین ببریم، باید بتوانیم از نور استفاده صحیح داشته باشیم. نور کم و زیاد نباید باشد به گونه ای که ما جزئیات را از دست بدهیم. پس خودتان، شدت نور را تنظیم کنید و عکاسی تست انجام دهید و ببینید خروجی ها چگونه است.

  • ویژگی های نور خوب برای محصولات براق را بشناسید؛

در نور پردازی برای عکاسی از اشیا براق، عواملی همچون شدت نور، کیفیت نور، جنس نور، کنتراست، جهت و زوایه تابش، دمای نور، فاصله تا سوژه، سایه ها، هایلایت ها و چیدمان نور بسیار مهم هستند. ویژگی نور خوب، این است که متناسب با سوژه، نور را طبق عوامل ذکر شده، تنظیم نمایید.

  • از قانون بازتاب استفاده کنید؛

قانون بازتاب یک قانون است که احتمالا آن را در فیزیک خوانده اید. این قانون می‌گوید زاویه تابش نور با زاویه بازتاب برابر است. یعنی اگر به یک شیء ( صاف یا ناصاف) نور بتابانیم، در جای دیگر با همان زاویه، تابش خواهیم داشت. این مورد در نور پردازی حرفه ای برای عکاسی صنعتی خیلی به کارتان می‌آید.

  • از زاویه درستی نور بتابانید؛

خودتان تشخیص می‌دهید که کدام زاویه برای عدم بازتاب نور بهتر است، اما طبق تجربه ما در عکاسی های صنعتی از محصولات، بهترین زاویه برای نور دهی، زاویه 45 درجه است.

  • فاصله منبع نور را با سوژه تنظیم نمایید؛

منبع نور، می‌تواند عاملی برای ایجاد بازتاب در محصول باشد. حالا برای جلوگیری از این کار، باید نور را به گونه ای تنظیم کنیم که نور روی محصول دیده نشود. این راه خوبی برای تنظیم فاصله نور خواهد بود.

  • نور سنجی کنید؛

حتما نور سنجی محیط را داشته باشید. قابلیت هیستوگرام دوربین را فعال کنید و از این طریق نور سنجی را انجام دهید. حتما قبل از عکاسی نهایی، یک عکاسی تست برای نور سنجی داشته باشید.

حالا با توجه به این موارد، می‌توانید مثل حرفه ای ها از اشیا براق که به خاطر بازتاب نور عکاسی از آنها سخت است، تصویر برداری انجام دهید. اما بنابه تجربه چند نکته را باید به شما منتقل کنیم.

نکات مهم در عکاسی از اشیا براق؛

  • اگر قصد دارید بعد از ثبت تصاویر آنها را دوربری کنید، بهتر است که بکگراند حتما سفید باشد. استفاده از بکگراند رنگی، علاوه بر ایجاد بازتاب رنگ، سبب ایجاد هاله رنگی در دور بری خواهد شد.
  • از زوایای مختلف تصاویر محصول را ثبت نمایید. زاویه روبرو و 45 درجه، از متداول ترین و بهترین زوایا برای عکاسی از محصول به شمار می‌روند.
  • برای جلوگیری از بازتاب نور در لنز، از هودی استفاده کنید.
  • برای بکگراند، به جای پارچه می‌توانید از فوم برد یا فلکسی استفاده نمایید.

با توجه به تجربیاتی که به شما منتقل کردیم، می‌توانید بدون بازتاب نور، از اشیا براق به صورت حرفه ای عکاسی نمایید.

2 دیدگاه دربارهٔ «فوت و فن های عکاسی از اشیا براق»

  1. سعید رضایی

    سلام، ممنون از آموزش خوبتون، خیلی باعث شد من گره های ذهنیم برای عکاسی اشیا براق باز بشه

    1. سلام خیلی خوشحالیم که تونستیم با نوشتن مقاله و آموزش های عکاسی به شما کمک کنیم ✌🌹، اینطوری حتما دلگرم میشیم که روز به روز بیشتر و بهتر تولید محتوا کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا