سفارش عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

6 اصطلاح مهم عکاسی که باید بدانید! (بخش اول)

دنیای بزرگ عکاسی پر است از اصطلاحات و قوانینی که ما را برای رسیدن به هدفمان، یاری می دهند. فراگیری  این اصطلاحات نه تنها به دانسته های شما درباره حرفه ی عکاسی می افزاید بلکه باعث ارتقاء سطح کیفی کار شما می شود.

اصطلاحات عکاسی گاهی آنقدر زیاد و خسته کننده هستند که بعضی وقت ها با خودمان آرزو می کنیم که ای کاش یک کتاب دیکشنری تصویر برداری وجود داشت که می توانستیم همه جا با خودمان حملش کنیم .

برای شروع، نیازی نیست که حتما همه ی این تعابیر رو یکجا یاد بگیرید ما سعی می کنیم در چند بخش متنوع، همه اصطلاحات کاربردی عکسبرداری رو به شما آموزش بدیم پس با استودیو ساترین همراه باشید :

 

 

 

1. زاویه دید ( Viewing Angle ) یا ( Field of View )

 

سه زاویه دید متفاوت

 

به تعریف کلی، زاویه دید به محیطی گفته می شود که لنز دوربین آن را در یک تصویر پوشش می دهد. در دوربین های مختلف، این زاویه متفاوت است و نسبت به نوع دوربین و اندازه لنز تعاریف مختلفی دارد.

اگر دقت کرده باشید، کمپانی های سازنده دوربین های عکاسی یا فیلم برداری، از اصطلاح زاویه دید یا حداکثر زاویه دید در مشخصات لنزهای خود استفاده می کنند و طبق تعریف آن ها، زاویه دید، میدانی است که لنز قادر به دیدن آن می باشد.

به طور مثال، لنز canon 24mm دارای حداکثر زاویه دید ۸۴ درجه است و در مقابل لنز canon 300mm دارای حداکثر زاویه دید ۸ درجه است.  و مشخصا لنز 84 درجه، تصویر بسیار عریض ( wide ) تری نسبت به لنز 8 درجه به شما می دهد.

پس اگر با لنز مثلا 35 میلی متر تصویر برداری کنید، تصویر شما عریض تر خواهد بود و اگر با لنز 200 میلی متر عکاسی کنید، صحنه ای کوچکتر با بزرگنمایی بیشتر خواهید داشت. در واقع مقداری که با واحد میلیمتر نمایش داده می شود، نمایانگر بزرگنمایی لنز است. عکس زیر را ببینید :

 

 

انواع زاویه دید های مختلف دوربین عکاسی

 

شاید برایتان جالب باشد که چشم انسان حتی از بهترین و گران قیمت ترین لنز های جهان، زاویه دید قوی تر و بالاتری دارد !

 

 

2.فول فریم (full frame )

 

فول فریم دوربین چیست؟

 

به زبان ساده به دوربین هایی که سنسور بزرگتری دارند فول فریم گفته می شوند. سنسور بزرگتر در واقع باعث وارد شدن نور بیشتری به دوربین می شود که این به نوبه خود مسبب کیفیت بالاتر تصویر، مخصوصا در ایزو های بالاتر می شود.

 

ابعاد این سنسور در دوربین های دیجیتال 24*36   میلی متر ( که مساحتی برابر ۸۶۴mm2 ) است. این ابعاد مشابه ابعاد فیلم های 35 میلی متری ( فیلم 135 ) در دوربین های آنالوگ می باشد.

 

دوربین  های فول فریم کیفیت تصویر بهتر و زاویه دید بازتری را نسبت به دوربین های کراپ دار ( سنسور های APS-C  یا MFT) ارائه می کنند و مناسب کسانی هستند که بهترین کیفیت را از یک دوربین می خواهند، اما این برتری بدون هزینه نیست چرا که با قیمت های بسیار بالایی همراه هستند.

 

در گذشته فقط سونی دوربین های دیجیتال خود را از نوع بدون آینه ( DSLR  ) می ساخت اما امروزه کمپانی های بزرگ دیگری از جمله کانن، نیکون و پاناسونیک نیز به این جمع اضاف شده اند. و هدف اصلی همه این برند ها عرضه دوربین هایی با کیفیت، قیمتی پایین تر از رقبا به همراه امکانات مثال زدنی است.

بدون شک تصویر برداری با این مدل دوربین ها نه تنها هیجان انگیزتر از همیشه است، بلکه تنوع بسیار زیادی نیز در انتخاب لنز دارد. در لیست زیر ما بهترین دوربین های فول فریم سال 2021 را به شما معرفی می کنیم :

 

یک نگاه گذرا به بهترین دوربین های فول فریم DSLR (بدون آینه) 2021

 

  •  Canon EOS X mark III
  •  Sony Alpha 99 II
  •  Nikon D6
  •  Nikon D610
  •  Canon EOS mark II
  •  Nikon D850
  •  Nikon D780
  •  Canon EOS 5DS R
  •  Canon EOS 5D mark IV

 

3. سرعت شاتر ( Shutter Speed )

 

آموزش حرفه ای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

 

 

شاتر به همان دیافراگم یا ورودی لنز گفته می شود که برای عمل عکاسی باز و بسته می شود. پس طبق این تعریف، سرعت شاتر فاصله زمانی است که شاتر باز بوده و نور روی حسگر های الکترونیکی ( در دوربین های دیجیتالی ) و یا فیلم عکاسی ( در دوربین های غیر دیجیتالی ) تاثیر می گذارد.

 

در واقع سرعت شاتر عامل کنترل کننده زمان ورود نور به دستگاه دوربین جهت ثبت یک تصویر است. این کنترل کننده اکثرا از یک صفحه پلاستیکی ساخته شده با باز و بسته شدن مقدار نور را بر روی سنسور تصویر یا فیلم در دوربین های آنالوگ تنظیم می کند. ( منبع سایت ویکی پدیا )

 

این سرعت در چند ثانیه یا کسری از ثانیه اتفاق می افتد : 1ثانیه، نیم ثانیه، یک چهارم ثانیه، و در دوربین های حرفه ای حتی یک هزارم ثانیه ! ( 1/1000 )

 

هر چه شاتر سریع تر باشد، عکسی واضح تر با تاری کمتری خواهید داشت همچنین اثرات لرزش دوربین نیز در تصویر نهایی کمتر می شود.

 

می توانید در تصویر زیر تفاوت عکس هایی که با سرعت شاتر مختلفی گرفته شده اند را مشاهده کنید :

 

مقایسه سرعت های مختلف شاتر لنز دوربین عکاسی

 

مشاهده می کنید که هر چه سرعت شاتر لنز بالاتر باشد، تصویری شفاف تر و با تاری کمتری به وجود می آید.  اهمیت سرعت شاتر را زمانی متوجه می شوید که بخواهید از یک شی در حال حرکت تصویربرداری کنید.

برخی از دوربین ها این زمان را به صورت خودکار با توجه به نور محیط تنظیم می کنند و بعضی دیگر یک صفحه به منظور تنظیم دستی سرعت کاتر ( صفحه dial ) در خود جای داده اند. و برخی دیگر هر دو قابلیت را با هم دارند.

 

 

4. دیافراگم ( diaphragm)

 

عکس دیافراگم دوربین عکاسی

 

قسمت کلیدی و اصلی هر لنز است. و وظیفه کنترل میزان نوری که از لنز عبور میکند را دارد. علاوه بر آن بر عمق میدانی نور تاثیر می گذارد. به این معنا که در روشنایی زیاد صفحات فلزی در هم فرو می روند و از شدت نور کم می کنند و در مقابل در فضای تاریک و کم نور بازتر شده تا یک تصویر با درجه روشنایی مناسب به وجود آید.

اندازه دیافراگم، یک اندازه نسبی است که توسط f-number   تعریف می شود. به تعریفی دیگر، f-number  ( یا f-stop   ) نسبت باز شدن لنز و فاصله کانونی می باشد. ( مقدار مجاز آن F1.4  تا F22 است. )

با کاهش این مقدار، دیافراگم از نظر فیزیکی گسترده تر یا بازتر می شود. عبور نور از لنز بیشتر شده و عمق میدان کم تر می شود.

 

 

5. عمق میدان (Depth of field)

 

به قسمتی از صحنه در عکاسی، که در جلوتر از نقطه فوکوس و یا در پشت آن در وضوح دید کامل قرار دارد، عمق میدان دید گفته می شود. به زبان ساده تر و خودمانی، به محو کردن فضای پشت سر سوژه یا محو کردن خود سوژه در حین عکسبرداری می گوییم.   سه عامل اصلی تاثیر گذار بر عمق میدان در عکس :

  • دیافراگم لنز
  • فاصله فوکوس
  •  فاصله کانونی لنز

همه موارد ذکر شده در بالا، تاثیر مستقیمی بر میزان عمق میدان دید در تصویر دارند از این رو برای کنترل دقیق عمق میدان، باید نحوه استفاده از آنها را بدانید.

 

در چه مواقعی از عمق میدان استفاده می شود؟

 

معمولا در تصویربرداری از محیط های بزرگ و گسترده مانند مناظر طبیعی که کل کادر صحنه در معرض دید قرار می گیرد، از دیافراگم تقریبا بسته استفاده می شود. در این شرایط، کل تصویر از پیش زمینه گرفته تا پس زمینه در فوکوس لنز دوربین قرار می گیرند.

در مواردی که بخواهید یک سوژه کوچک در کادری بزرگ، واضح و برجسته نمایش داده شود باید دیافراگم لنز را باز تر کنید این کار عمق میدان را کاهش داده و باعث بلوری شدن پشت سوژه یا خود آن می شود.

 

مقایسه دو عمق میدان مختلف

 

پس این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه دیافراگم بازتر شود عمق میدان کاهش می یابد و بلعکس هرچه دیافراگم لنز دوربین بسته تر شود عمق میدان عکس افزایش پیدا می کند.

( بلوری یا محو کردن بک گراند یکی از تکنیک های مهم در عکاسی پرتره به حساب می آید.)

 

 

6. فاصله کانونی ( Focal Length  )

 

فاصله کانونی، فاصلهٔ بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور می‌باشد . فاصله کانونی برحسب میلی‌متر است و معرف زاویه دید لنز است. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و به اصطلاح، لنزی وایدتر است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود. ( منبع سایت ویکی پدیا )

 

مقایسه فاصله کانونی های مختلف دوربین

 

به طور کلی لنز ها دارای دو نوع فاصله کانونی مختلف می باشند که در زیر به هر دوی آنها اشاره می کنیم:

… لنز با فاصله کانونی ثابت : انعطاف پذیری پایین تر – کیفیت بالاتر

… لنز با فاصله کانونی متغیر : انعطاف بیشتر و کادر بندی راحت تر – کیفیت پایین تر نسبت به لنز هایی با فاصله کانونی ثابت

 

نکته کلیدی : لرزش و تاری تصویر ناشی از فشار دادن دکمه شاتر، یکی از مشکلاتی است که در هنگام استفاده از لنز هایی با فاصله کانونی طولانی تر گریبان گیر عکاس می شود. به این دلیل که لنزهایی با فاصله کانونی طولانی، نسبت به کوچکترین حرکت حساس می باشند. با استفاده از سه پایه دوربین می توان به راحتی از لرزش تصویر جلوگیری کرد.

 

امیدواریم که از خوندن این مطلب لذت برده باشید . نظرات و پیشنهادات خودتون رو در بخش کامنت، با ما در میان بگذارید. پیروز باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا